-آيا ممكن است روزي آب درياها نابود گردد؟
(0)
-2- «شيخ» و «آخوند» به چه معناست ؟
3- چرا سمتهاي كليدي را به شيخها مي دهند ؟(0)
-مـي دانـيـم آزمايش براي اين است كه اشخاص يا چيزهاي مبهم و ناشناخته را بشناسيم واز ميزان جهل و ناداني خود بكاهيم خوب خداوندي كه با علم بي پايانش از اسرار همه چيز و همه كس آگاه است چرا امتحان مي كند مگر چيزي بر او مخفي است ؟(0)
-اگر آزمايش الهي براي پرورش است انبياء كه انسانهاي كامل هستند چرا آزمايش مي شوند ؟(0)
-بهترين راه براي موفقيت در آزمايش هاي الهي چه چيزي است ؟(0)
-خـداونـد در قرآن مجيد مي فرمايد : آن كس كه مرگ و حيات را آفريد تا شما رابيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مي كنيد .
(1) در ايـنـجـا سوال پيش مي آيد :تنها كسي نياز به امتحان دارد كه از وضع و سرانجام كار آگاه نـبـاشـد ; خداوندي كه آشكار و پنهان براي او يكسان است و چيزي در آسمان و زمين بر او مخفي نيست چه نيازي به امتحان بندگان خود دارد ؟(0)
-لطفاً جهت آشنايي بيشتر باآستان قدس وخدمات اين دستگاه مبارك اطلاعاتي كه ميتواند دراين خصوص مراكمك كند برايم ارسال فرماييد(0)
-در قرآن اشاره به آسمانها و زمينهاي هفتگانه شده منظور چيست ؟(0)
-شـهب پيش از اسلام بود با آنكه از آيه قرآن معلوم مي شود كه در عهد پيغمبر صلي اللّه عليه و آله و سلم تازه ظهور كرد براي راندن شياطين و ابطال كهانت ؟(0)
-شهب چه ارتباط با كهانت و منع شنيدن صوت از اهل آسمان دارد ؟(0)
-آيا ممكن است روزي آب درياها نابود گردد؟
(0)
-2- «شيخ» و «آخوند» به چه معناست ؟
3- چرا سمتهاي كليدي را به شيخها مي دهند ؟(0)
-مـي دانـيـم آزمايش براي اين است كه اشخاص يا چيزهاي مبهم و ناشناخته را بشناسيم واز ميزان جهل و ناداني خود بكاهيم خوب خداوندي كه با علم بي پايانش از اسرار همه چيز و همه كس آگاه است چرا امتحان مي كند مگر چيزي بر او مخفي است ؟(0)
-اگر آزمايش الهي براي پرورش است انبياء كه انسانهاي كامل هستند چرا آزمايش مي شوند ؟(0)
-بهترين راه براي موفقيت در آزمايش هاي الهي چه چيزي است ؟(0)
-خـداونـد در قرآن مجيد مي فرمايد : آن كس كه مرگ و حيات را آفريد تا شما رابيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مي كنيد .
(1) در ايـنـجـا سوال پيش مي آيد :تنها كسي نياز به امتحان دارد كه از وضع و سرانجام كار آگاه نـبـاشـد ; خداوندي كه آشكار و پنهان براي او يكسان است و چيزي در آسمان و زمين بر او مخفي نيست چه نيازي به امتحان بندگان خود دارد ؟(0)
-لطفاً جهت آشنايي بيشتر باآستان قدس وخدمات اين دستگاه مبارك اطلاعاتي كه ميتواند دراين خصوص مراكمك كند برايم ارسال فرماييد(0)
-در قرآن اشاره به آسمانها و زمينهاي هفتگانه شده منظور چيست ؟(0)
-شـهب پيش از اسلام بود با آنكه از آيه قرآن معلوم مي شود كه در عهد پيغمبر صلي اللّه عليه و آله و سلم تازه ظهور كرد براي راندن شياطين و ابطال كهانت ؟(0)
-شهب چه ارتباط با كهانت و منع شنيدن صوت از اهل آسمان دارد ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:52147 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

هيپنوتيزم و احضار روح چيست ؟ و چه حكمي دارد ؟
در پاسخ به مسائل مربوط به هيپنوتيزم، ابتدا بايد نگرشي اجمالي بهماهيت آن نمود و سپس رابطه آن را با مسائل ديني روشن ساخت. حقيقتهيپنوتيزم و مانيتيسم: دانشمندان از ديرزمان دريافته بودند كه سيالهمغناطيسي خاصي در انسان وجود دارد كه با استفاده از تكنيكهاي خاصي،توسط آن ميتواند در افراد ديگر اثر بگذارد. در آغاز وجود چنين نيرويي درمشرق زمين كشف شده بود. كلدانيها، مصريها و هنديها به آن پي بردهبودند و براي درمان اعصاب و بياشتهايي، از آن استفاده ميكردند. اما چندانشكل عمومي نداشت تا اينكه يك پزشك اتريشي به نام «مسمر» در اواخرقرن 18 ميلادي (در سال 1775) آن را به عنوان يك كشف علمي مطرحساخت و گفت: در وجود انسان نيروي سيال مخصوصي وجود دارد كهميتوان براي درمان بعضي از بيماران، از آن استفاده كرد. تا اين كه «پويسكور»يكي از شاگردان مسمر به روش استاد آشنا شد و براي درمان بيماران از ايننيروي مرموز بدن خود استفاده ميكرد و به اصطلاح اين امواج مغناطيسيمخصوص را به بدن بيمار روانه ميساخت. يك روز هنگامي كه مشغولدرمان يك روستايي بود، ناگهان با نهايت تعجب ديد او به خواب فرو رفت. اواز اين جريان سخت متوحش و دستپاچه شد و خواست وي را بيدار كند، او راصدا زد برخيز! برخيز!، در اين موقع با صحنه عجيبتري روبه رو شد. بيماردر حالي كه هنوز در خواب بود از جا برخاست و شروع به راه رفتن كرد! او باتعجب و وحشت گفت: بايست! ايستاد، كمكم فهميد كه بيمار درحالي شبيه بهخواب فرورفته كه با خوابهاي معمولي بسيار فرق دارد. او در اين حالصداي خواب كننده را ميشنود و هر چه به او دستور داده شود انجامميدهد! بالاخره هر طور بود، او را بيدار و به حال عادي برگرداند و به اينترتيب موضوع خواب مغناطيسي لااقل درآن محيط كشف شد و معلوم گرديدكه از طريق مانيتيسم (سياله مغناطيسي) ميتوان به هيپنوتيزم (خوابمغناطيسي) دست يافت. با ادامه تحقيقات در اين زمينه، آشكار شد كهنگاههاي طولاني به يك نقطه نيمه روشن، توام با تلقينهاي پيدرپي، بهضميمه استفاده از سياله مزبور، براي خواب كردن افرادي كه آمادگي دارندكافي است وبا اين سه عامل ميتوان افراد را به خواب مغناطيسي فرو برد.مسأله مهم اين جا بود كه «عامل» (خواب وارهگر) ميتوانست جانشين اراده وتصميم «معمول»، (سوژه خواب رونده) گردد، و معمول به تمام معنا تسليماراده او شود و هر دستوري به او بدهد بدون چون و چرا انجام دهد. به عبارتديگر هيپنوتيزم نوعي تحت كنترل قرار گرفتن فردي ضعيف (سوژه) توسط«قدرت ذهني» فردي قوي به لحاظ تمركز ذهني (نه حركات و تلفيقاتظاهري هيپنوتيزور) قلمداد شده است. (ر . ك: حساسيت به هيپنوتيزم،هيلگارد).
آنچه در اين جا مورد نظر ميباشد، اين است كه تأثيرات خواب وارهگر(هيپنوتيزور) بر سوژه اعم از آن كه ناشي از حركات، تلقينات، تكنيكهايايدئوموتوديك، ريلاكسيك و ... باشد و يا ناشي از قوت روح و ذهن كه ازطريق رياضت و تمرين حاصل شده است، در هر صورت چگونه تأثيرياست؟ آيا صرفا ايجاد يك سري تصورات و خيالات و تلقينات غير واقعياست و يا آن كه آنچه را كه سوژه ادراك ميكند يا بدون ادراك بر زبان ميآورد وظاهر ميسازد، واقعيتي ترديد ناپذير است؟ اين مسأله هنوز جاي بحث بسياردارد، ولي آنچه در حال حاضر ميتوان گفت آن است كه: اولاً، حركاتي كه ازمعمول سر ميزند وسخناني كه برزبان ميراند، چيزي جز تلقينات عاملنيست؛ مثلاً اگر به يك زبان خارجي كه قبلا آشنايي نداشته تكلم ميكند، يااعلام ميدارد در فلان منطقه هستم، يا راه ميرود و ... همه القائات خوابوارهگر است و از حقيقت بهرهاي ندارد. البته اين القائات تنها با حركات واشارات نمايشي نيست؛ بلكه از طريق ذهن عامل صورت ميگيرد. بنابرايناگر هيپنوتيزور آن دسته از لغات خارجي را كه سوژه تكلم ميكند، نداشتهباشد، چنين حركتي صورت نخواهد پذيرفت. ثانياً، در بعضي از موارد - نه بهآن داغي كه برخي طرح ميكنند - از اين شيوه براي درمان برخي از بيمارانميتوان استفاده كرد، و حتي در بعضي از موارد از آن به جاي داروي بيهوشينيز استفاده نمود كه اين تأثير چيزي جز آثار تلقين نيست. البته برخي بينمسأله هيپنوتيزم و تجريد روح خلط نموده و آن دو را نيز مشابه يكديگر فرضكردهاند. درحالي كه بين آن دو تفاوت بسيار است و تفصيل آن در اين مختصرنميگنجد؛ ولي امروزه برخي با استفاده از تكنيكهاي پيشرفتهتر هيپنوتيزم،دعوي تجريد روح نموده و كالاي خود را به اين نام قالب ميكنند.
حكم شرعي هيپنوتيزم: از نظر شرعي عمل هيپنوتيزم حرام است و اينحرمت فلسفههاي متعددي دارد؛ از جمله:
1- خارج ساختن مسير زندگي از مجراي عادي و طبيعي.
2- زمينه بسياري از فريبكاريها و شياديها؛ چنان كه هم اكنون از طريقهيپنوتيزم و اسپريتسم و در گذشته از طريق سحر و جادو و فالگيري مرسوم بوده است.
3- احياناً موجب كشف و افشاي اسرار ديگران شدن؛ زيرا يكي از كارهايخوابوارهگر خواندن ذهن سوژه است.
اصل مسأله احضار روح و به تعبير ديگر «ارتباط با ارواح» مورد انكارنيست؛ ولي تنها براي افراد بسيار نادري ممكن است و آنچه در اين رابطه موردادعاي بسياري بويژه در غرب قرار گرفته، غالبا باطل و وسيلهاي براي فريبدادن انسانهاي ساده لوح و حتي بازيهاي سياسي است؛ چنان كه رابرتوود به كمك اشعة ماوراي بنفش توانست تقلبات جلسات احضار روح رابرملا كند. از نظر شرعي نيز احضار روح حرام ميباشد

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.